ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ Ι

Κωδικός μαθήματος
ΕΔΔ203
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Β
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΝΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 3
Εργαστηριακές ασκήσεις 2

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

ΓΕΝΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ – ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι (στην Αγγλική Γλώσσα)
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσει ο/η φοιτητής/-τρια βασικές γνώσεις της φυσιολογικής λειτουργίας του ανθρωπίνου σώματος. Στο μάθημα ο/η φοιτητής/-τρια διδάσκεται τις βασικές και θεμελιώδεις αρχές που διέπουν και ρυθμίζουν το πολύπλοκο και θαυμαστό φαινόμενο της ανθρώπινης ζωής, συμπεριλαμβανομένων των φυσικών, χημικών και μοριακών νόμων που ρυθμίζουν τη λειτουργία του ανθρωπίνου οργανισμού.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/-τρια θα είναι σε θέση να:

γνωρίζει τις βασικές λειτουργίες καθενός από τα συστήματα του ανθρωπίνου σώματος κάτω από φυσιολογικές συνθήκες,

γνωρίζει τις βασικές έννοιες της φυσιολογίας σε κυτταρικό επίπεδο,

γνωρίζει τις βασικές αρχές και τους νόμους που ρυθμίζουν τη λειτουργία του ανθρωπίνου οργανισμού,

χρησιμοποιεί τις γνώσεις του από την φυσιολογία σαν σημείο αναφοράς για τα μαθήματα της παθοφυσιολογίας, της φαρμακολογίας, της τοξικολογίας, αλλά και για πλειάδα άλλων μαθημάτων που διδάσκονται σε μεγαλύτερα εξάμηνα.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

Ο/Η φοιτητής/-τρια έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα έχει περεταίρω αποκτήσει τις ακόλουθες ικανότητες:

Αυτόνομη Εργασία

Ομαδική εργασία

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Ανεύρεση και επεξεργασία δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Λήψη αποφάσεων

Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα χωρίζεται σε θεωρητικό και εργαστηριακό μέρος.

Περιεχόμενα Διαλέξεων:

Κυτταρική Μεμβράνη και Μεταφορά Ουσιών διαμέσου της Κυτταρικής Μεμβράνης.

Νευρικά Κύτταρα, Δυναμικά Ηρεμίας και Ενέργειας, Συνάψεις, Νευροδιαβιβαστές.

Κεντρικό Νευρικό Σύστημα, Περιφερικό Νευρικό Σύστημα.

Σκελετικό Μυϊκό Σύστημα, Λείο Μυϊκό Σύστημα

Αντανακλαστικός και Εκούσιος Έλεγχος Κίνησης Σώματος

Φυσιολογία Δέρματος

Ενδοκρινικό Σύστημα Ι: (Δομή, σύνθεση, μεταφορά, μεταβολισμός και απέκκριση ορμονών), Υποθάλαμος, Πρόσθιος και Οπίσθιος Λοβός της Υπόφυσης.

Ενδοκρινικό Σύστημα ΙΙ: Θυρεοειδής Αδένας, Πάγκρεας, Επινεφρίδια, Παραθυρεοειδεής Αδένας.

Συστήματα των Αισθήσεων

Όραση, Ακοή, Γεύση και Όσφρηση.

Συνείδηση και Συμπεριφορά. Ύπνος – Εγρήγορση.

Πεπτικό Σύστημα - Δομή Γαστρεντερικού Σωλήνα, Λειτουργίες Οργάνων του Γαστρεντερικού, Στόμαχος, Ήπαρ, Χολή, Πάγκρεας

Πέψη και Απορρόφηση, Λεπτό Έντερο, Παχύ Έντερο.

 

Περιεχόμενα Εργαστηριακών Ασκήσεων μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών με τη χρήση του πακέτου Physio-Ex:

Διακίνηση Ουσιών μέσω των Κυτταρικών Μεμβρανών

Νευρικό Σύστημα και Δυναμικά Ενέργειας

Μυϊκή Συστολή

Ενδοκρινικό Σύστημα – Μέρος Ι

Ενδοκρινικό Σύστημα – Μέρος ΙΙ

Εργαστηριακή άσκηση Πεπτικού συστήματος μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών με τη χρήση του πακέτου Physio-Ex.

Προβολή dvd με θέματα Φυσιολογίας

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Μετωπική διδασκαλία σε αμφιθέατρο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Χρήση σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας με ηλεκτρονικά μέσα.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Εργαστηριακές Ασκήσεις 26
Συγγραφή εργαστηριακών εκθέσεων 13
Εξέταση θεωρίας 2
Αυτοτελής μελέτη 45
Σύνολο Μαθήματος 125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.

Το θεωρητικό μέρος του μαθήματος εξετάζεται με γραπτή δοκιμασία (80%) η οποία περιέχει ερωτήσεις ανάπτυξης ή/και ερωτήσεις σύντομης απάντησης ή/και ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ενώ το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος (20%) εξετάζεται μέσω γραπτών εργασιών - αναφορών των εργαστηριακών ασκήσεων που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου ή/και προφορική – πρακτική εξέταση στο τέλος του εξαμήνου.

Ο συνολικός βαθμός αξιολόγησης του μαθήματος αποτελείται από την εξέταση του θεωρητικού μέρους του μαθήματος και του εργαστηριακού μέρους του μαθήματος με την προϋπόθεση ότι και οι δύο βαθμοί είναι τουλάχιστον πέντε (5).

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Φυσιολογία του Ανθρώπου για Επιστήμες Υγείας. Γεώργιος Ι. Πανουτσόπουλος. Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ ΙΚΕ. 2020.

Φυσιολογία του Ανθρώπου. Dee Unglaub Silverthorn. Εκδόσεις: Broken Hill Publishers LTD. 2018.

Ganong’s Ιατρική Φυσιολογία. Barett K. Εκδόσεις: Broken Hill Publishers LTD. 2011.

Φυσιολογία. Linda S. Costanzo. Εκδόσεις: Λαγός Δημήτριος. 2012.